
Publiceret 11. oktober 2020 – af Agnieszka Szwarczewska
RESUMÉ: Under COVID-19, og det meste af 2020 har medierne
været fyldt af konfronterende nyheder om pandemiens massive påvirkning af både
erhvervslivet – både i Danmark og internationalt. Mens det har været vigtigt at
holde sig informeret, kan det også skabe modløshed konstant at læse
foruroligende nyheder. For at
afbalancere situationen kan det være befordrende at høre “ gode nyheder”.”
Hvordan du og din virksomhed har håndteret en vanskelig tid, spredt optimisme,
hjulpet andre og vendt modgang til medgang. ”Fortællingerne kan inspirere hver
eneste af os til at lære og udvikle os gennem disse udfordrende tider,” skriver
Agnieszka Szwarczewska , der er stifter og adm. direktør for den bæredygtige vækstvirksomhed
Squarely i København – og nybagt mor.
“Da nedlukningen af samfundet begyndte og grænserne lukkede, indså jeg, at det
ville have en markant indvirkning på den fortsatte udvikling af Squarely,”
skriver Agnieska Szwarczewska.
“Vores primære strategi havde været at fokusere på
Business-to-Business-projekter – kontorer, hoteller og restauranter. At bringe
vores grønne løsninger til kommercielle områder. Vi havde lige indgået en række
meget lovende samarbejde.”
”Vores kernemarked eksisterede ikke mere. Vi måtte tænke hurtigt… Jeg var gravid i sjette måned”
Pludselig resulterede karantænereglerne i lukkede cafeer, ingen turister, øde kontorbygninger. Vores kernemarkeder eksisterede ikke mere – og som så mange andre måtte vi tænke hurtigt.
Oveni disse udfordringer kom den kendsgerning, at jeg var gravid i sjette måned og ved at forberede mit team og forretningen til min første orlov – jeg havde faktisk håbet at kunne reducere min arbejdstid ved at indføre gennemprøvede rutiner.
Vi måtte øjne denne nye situation, og vi havde to muligheder, enten at bruge tiden på at søge om støtte fra regeringen eller søge at tilpasse os – hurtigt.
I løbet af 24 timer besluttede vi os for mulighed 2: vi ændrede hele virksomhedens strategi, opgav B2B, lavede en ny hjemmeside, fokuserede udelukkende på Business-to-Consumer, ændrede teamets opgaver og fik dem til at tilegne sig nye færdigheder.
”Resultatet var, at vores salg efter få uger blev øget. Faktisk blev det tredoblet”

Resultatet var, at vores salg efter få uger blev øget. Faktisk blev det tredoblet.
Det lykkedes os at introducere nye produkter på markedet.
Vi havde en masse udfordringer med produktion og transport. Men vi producerer lokalt, så selv om vi ikke kunne få de vante leverancer, fandt vi nye leverandører.
Vi arbejder med udsatte mennesker og de offentlige institutioner var lukkede. Så for at få vores produkter ud til kunderne til tiden, flyttede vi for en tid samlingen af produkterne til min lejlighed.
”Rent faktisk kom B2B aktiviteterne tilbage. Vi opnåede projekter for bl.a. Go Boat og Microsoft”
Hele
vores team engagerede sig I det fysiske arbejde med at samle, pakke og sende
varerne.
Vi arbejdede sammen og løste problemerne, som de opstod, så vi sikrede, at
vores kunder modtog deres varer og havde en god oplevelse i svære tider.
Rent faktisk kom vores B2B aktiviteter tilbage; vi opnåede nogle store projekter for bl.a. Go Boat, Lakrids by Buelow og Microsoft.
Vi deler med glæde denne fortælling. Forhåbentligt vil den sætte andre små virksomheder I stand til at handle hurtigt, tage risici og holde sig i gang. Vi håber også, at kvinder, der tøver med at begynde en karriere som iværksættere, vil læse dette og se, at det er muligt – selv midt i en global pandemi.”

Læs mere: www.squarely.dk
https://executivemagazine.dk/vaekstvirksomhed-vejen-til-succes-er-design-af-en-gronnere-verden/
https://pov.international/tag/agnieszka-szwarczewska/
Leave a Reply