Søstre i mandsdomineret branche: Succes med outdoor og friluftsliv

Resumé: Med fokus på kvalitetsprodukter til udendørsbrug og friluftsliv har søstrene Sarah og Marie Lange lagt deres livsstilsbutik Solemarket i Gilleleje op ad en mandsdomineret branche. Ifølge søstrene skyldes succesen ”en oplevelsesbaseret tilgang til salg, kvalitetsprodukter. Vi har ramt en tendens i markedet, hvor praktisk tøj er blevet modefænomener. Butikkens placering i et sommerhusområde har betydet øget salg under Covid-19.”

Publiceret 25. september 2020 – Af Anne Christine Gorm Jensen

”Detailhandelen skal have fokus på oplevelsesbaseret salg og marketing. Ellers kan den fysiske butik ikke overleve. Vi gør derfor meget ud af at indrette butikken og sammensætte brands og produkter på nye måder. Kunderne skal overraskes og inspireres, hver gang de besøger butikken,” fortæller Sarah Lange, der med sin søster Marie Lange driver butikken Solemarket i Gilleleje.

”Kunderne skal overraskes og inspireres – hver gang”

I flere år havde søstrene talt om at samle deres kompetencer i salg, ledelse og marketing om passionen for design, kvalitet og natur. De manglede blot det rette koncept. Da ejeren af en skobutik i nordsjællandske Gilleleje gik på pension i 2018, stod konceptet klart. Livsstilsbutikken Solemarket, der med skoen i centrum inspirerer sine kunder til smart kvalitetsdesign til natur og by, blev startet. Søstrene åbnede butikken på Vesterbrogade i april 2019.

”Kunderne vender tilbage og synes, at butikken er spændende. De bliver inspireret af vores måde at præsentere og mikse forskellige brands og produkter på.”

”Det er vigtigt for os at skabe en god relation til vores kunder. Det gør vi ved at dele ud af vores produktkendskab, personlighed og glæde ved naturen og kvalitetsdesign. Der er altid tid til en snak om vind og vejr og den nye mode,” siger Sarah Lange.

Udover en enkelt ansat, der har været med fra starten, står de to søstre for vejledning af kunderne og salget i butikken.

Praktisk tøj er blevet modefænomener
I livsstilsbutikken Solemarket styler Sarah og Marie Lange brands og produkter, der traditionelt sælges i de mandsdominerede brancher ’outdoor’ og ’friluftsliv’. Konceptet har ifølge Sarah Lange ramt en tendens i markedet.

”Modeverdenen har taget praktisk og funktionelt tøj til sig. Et eksempel er Teva-sandalen, der er gået fra ’spejder-sandal’ til mode-fænomen.”

”Covid-19 betyder, at flere arbejder fra sommerhuset: Pæn skjorte og joggingbukser ved online-møder”

”Samtidig har Covid-19 medført, at mange har arbejdet og arbejder hjemmefra. Her kan du nøjes med den pæne skjorte til online-møderne og ellers arbejde i joggingbukser. Flere har under hjemsendelsen arbejdet fra deres sommerhuse, og naturen har genvundet status som kilde til inspiration og fordybelse. Komfortabelt og praktisk tøj sælger, og vi har nydt godt af årets flotte sommerhussæson,” fortæller Sarah Lange.

Med en placering i det danske sommerhusland er handelslivet i Gilleleje præget af højsæson med turisme og stille perioder med et befolkningstal på ca. 7.000. Der er 41.000 indbyggere i Gribskov Kommune.

“Kunderne skal overraskes og inspireres, hver gang de besøger butikken,” fortæller Sarah Lange, der med sin søster Marie Lange efter bare halvandet år har fordoblet omsætningen på deres butik Solemarket i Gilleleje.

Kvalitet og bæredygtighed
Sans for kvalitet og kærlighed til naturen har de to søstre fra barnsben.

”Vi er vokset op i en familie, hvor kvalitet, design og funktionalitet går hånd i hånd, og hvor udendørsaktiviteter har stor værdi. Naturen er en stor inspirationskilde for os. I Gilleleje har du kysten på den ene side og skoven på den anden. Solemarket er et inspirerende univers med solide og klassiske produkter, der kan bruges til byture, men som også kan holde til regn og blæst. Vi vil væk fra køb-og-smid-væk-kulturen og guide vores kunder til at købe sko og tøj, som kan holde i flere år,” fortæller Sarah Lange.

”Vi vil væk fra køb-og-smid-væk-kulturen og guide til tøj, der kan holde i flere år”

”Vi har øje for brands med tradition for kvalitet og med produktion i Europa. Som for eksempel danske Angulus, tyske Birkenstock, det franske mærke Aigle og Wonders fra Spanien.”

Hun har en baggrund som freelancer fotograf og en bachelor i E-concept Development fra Københavns Erhvervsakademi og har ansvar for administration, marketing, webshop og sociale i Solemarket. Marie Lange har ansvar for butiksledelse og indretning.

Klar til drømmebutikken
De to søstre har i udviklingen af Solemarket og indkøb af varer fået kunderne med på deres rejse til drømmebutikken.

”Vi har udviklet butikken fra primært at sælge sko til at være en livsstilsbutik med 50 procent sko og 50 procent beklædning og tilbehør som bøger, lommeknive og pandelamper. Det har været målet fra start, men vi skulle have kundeunderlaget. Det har vi nu. Derfor kan vi endelig udvide vores produktportefølje med for eksempel amerikanske outdoormodehus Filson, som vi fra start har drømt om at kunne repræsentere i Solemarket,” fortæller Sarah Lange.

Solemarket har et advisory board fra KIB-Kvinder I Bestyrelser, der har til formål at fremme kvinder i ledelser og bestyrelser.

Læs mere: www.solemarket.dk

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*