Vækstvirksomhed: Vejen til succes er design af en grønnere verden

af Peter Horn

Resumé:  Greenbashing, hvor politikere, organisationer og kommercielle industrier går imod bæredygtige klimamål med argumentation om, at ”det er nonsens”, har nået samme omfang som i sin tid tobaksindustriens påstande om, at rygning kunne hjælpe på visse sygdomme og våbenindustriens påstande om, at retten til at bære våben redder menneskeliv. Nu søger et stigende antal vækstvirksomheder på hver deres måde at finde bæredygtige løsninger på de menneskeskabte problemer. Blandt dem stifteren af den bæredygtige designvirksomhed Squarely, som har en vision om at det vil gøre verden meget grønnere, hvis alle mennesker har hver deres selvvandende plantekasse med en CO2 konsumerende plante. Også som en påmindelse om, at vi alle har et ansvar for klodens overlevelse.

Greenbashing, hvor politikere, organisationer og kommercielle industrier går imod bæredygtige klimamål med argumentation om, at ”det er nonsens”, har nået samme omfang som i sin tid tobaksindustriens påstande om, at rygning kunne hjælpe på visse sygdomme og våbenindustriens påstande om, at retten til at bære våben redder menneskeliv. Nu søger et stigende antal vækstvirksomheder på hver deres måde at finde bæredygtige løsninger på de menneskeskabte problemer. Blandt dem stifteren af den bæredygtige designvirksomhed Squarely , arkitekt og designer Agnieszka Szwarczewska, som har en vision om, at det vil gøre verden meget grønnere, hvis alle mennesker har hver deres selvvandende plantekasse med en plante, der optager CO2 og flygtige kemiske forbindelser. Også som en påmindelse om, at vi alle har et ansvar for klodens overlevelse.

”Greenbash er greenwashs onde tvilling. Greenblush er den tavse lillesøster, der kan underdrivelsens kunst

Mens greenbasherne søger at bortforklare bl.a. klimaændringer, understreger de fortsat definitionen af deres ærinde: Greenbashing er ”brugen af tilsyneladende fornuftige argumenter om katastrofale omkostninger eller uforudsete farer for at underminere progressive planer for miljøet”.

De andre begreber er greenwashing, defineret som ”virksomheders praksis ved bevidst fejlagtigt at fremstille deres produkter og politikker som miljøvenlige” og greenblushing, hvor definitionen er ”begrænset eller ingen information fra en organisation for at underdrive eller ignorere dens forpligtelse til og reagere miljømæssigt forsvarligt”.

Se videoen:

Penge i grønne investeringer

Gennem de senere år har finansmarkederne og børserne belønnet de investorer, der har satset på vedvarende miljøkilder. MSCI, der er en betydelig leverandør af aktieindekser, fremhæver således, at afkast for indekser uden olie, kul og gas siden 2011 er steget 11,1 procent årligt, mens indeks, der omfatter samme råstoffer gennemsnitlig er vokset med 10,2 procent. https://www.msci.com/low-carbon-indexes  . Nasdaq Clean Edge Green Energy Index (CELS) https://clenedge.com/indexes/stock-index/cels har på CELS-indekset haft en fremgang på 21 procent i første halvår 2019 mod S&P 500’s 19 procent.

Tænk kreativt og inddragende

Agnieszka Szwarczewska, der har arbejdet som arkitekt for Velux og på forskellige urbane miljøprojekter i en årrække, baserer sin virksomhed Squarely på en selvvandende plantekasse, der følger de klassiske, danske møbeltraditioner. Høj kvalitet og funktionelt indre, der kan løse opgaven.

”For mig er det vigtigt at komme ud til flest mulige mennesker og ikke bare at bruge vores plantekasser som en funktion, men også som et symbol på det enkelte menneskes muligheder for at påvirke verdensmålene om miljø- og klimaspørgsmål positivt. Vi kan således næppe forhindre millioner af mennesker i at flyve, fordi der ofte ikke er noget alternativ,” siger hun.

”Der er god mentalhygiejne i at have ansvaret for en anden levende organisme i en plantekasse. Det minder om, at livet og jobbet kræver engagement”

”På samme måde kan store virksomheder byde nye medarbejdere velkommen ved at give dem en lille plantekasse med en blomst eller plante, som både skal markere, at virksomheden er engageret i medarbejderens trivsel, men også, at medarbejderen er interesseret at give både plante og virksomhed de bedste vækstbetingelser. Ideen med vores selvvandende plantekasser er naturligvis, at de holder planten i live og sikrer dens vækst, når medarbejderen er ude at rejse, glemmer det eller er på ferie. Overordnet er det naturligvis også en påmindelse om verdensmålene og det at opføre sig miljø- og klimabevidst i hverdagen. Der er også god mentalhygiejne i planter. Det giver både selskab og ansvarsfølelse for en anden levende eksistens.”

For Agnieszka Szwarczewska er målet med Squarely at opbygge en kollektion, der både dækker business-to-business og business-to-consumer markederne.

”Vi tilbringer det meste af vores tid i kontorer eller i lejligheder, omgivet af beton og glas. Nogle gange er vi i stand til at gå en tur i parken, men ofte er der endog ikke tid til det i løbet af en travl weekend. I stedet søger vi at små haver i hjemmet til at gro for at være lidt tættere på naturen. Det sker desværre alt for ofte, at vi mister engagementet eller energien og derfor alt for hurtigt opgiver at tage os af planterne, som alt for ofte får lov til at visne. I de store kontorlandskaber savner vi også ofte ”grønne vægge”, der kan give rummene frisk luft og oplevelsen af at være en del af naturen.”

Agnieszka Szwarczewska etablerede vækstvirksomheden med udgangspunkt i Copenhagen School of Entrepreneurs og har udviklet et innovativt system med vanding af planter inde- og ude, der kun kræver påfyldning af vand med lange mellemrum. Det sker i et design, der følger de bedste danske møbeltraditioner. Hun havde forinden i syv år arbejdet med bæredygtige byggerier. Her blev hun inspireret til at give mennesker mere end velafbalancerede designs: Et produkt, der kan give os fornemmelsen af naturen tilbage. Som en stor beundrer af dansk design besluttede hun at kombinere designet med innovativ tænkning og en bæredygtig tilgang.

This image has an empty alt attribute; its file name is image-47.png

Hun har således undersøgt, at vi i Danmark køber for over 2,5 mia. kr. dansk producerede prydplanter om året, men også, at en del af disse planter bliver kasseret på grund af manglende pasningsmuligheder. ”Da det ud over spildet af resurser også påvirker vores velbefindende, er det vigtigt at invitere naturen med i hverdagen, både inde og ude,” konstaterer hun. Squarely har i dag et advisory board fra KIB-Kvinder I Bestyrelser.

Mindre stress og bedre koncentrationsevne

“Det er ofte dokumenteret, at grønne områder har en positive indflydelse på vores velbefindende. Men der er flere fordele. F.eks. kan blot 10 procent vegetation i byområder skabe en god bestand af sommerfugle og bier. Oveni renser grønne planter luften indendørs ved at reducere koncentrationen af CO2 og flygtige organiske kemiske forbindelser. Gasarter absorberes af bladene og partikler filtreres passivt. Hertil kommer, at ”det grønne liv” reducerer risikoen for stress, depression og nervøsitet, ligesom det kan forbedre koncentrationsevnen og hukommelsen,” fortæller Agnieszka Szwarczewska.

”Mange har svært ved at passe deres planter. Og i reglen er det for dyrt at hyre en plantesitter, hvis man er ude at rejse. Nu har vi løsningen

“Alligevel kæmper mange mennesker med at passe deres planter ordentligt. Nogle finder det svært at få plantepasningen til at passe ind i et dynamisk byliv; arbejde fra 9-17, fitness, det sociale liv og hobby. Hertil kommer de hurtige rejser I weekends eller forretningsrejser. Naboer og venner kan ikke altid træde til. At bede andre om hjælp har sine grænser og at hyre plantesittere er i reglen dyrt.”

Squarely arbejder med verdensmålene 4, 11, 12 og 17. Det sker ved at bidrage til kvalitetsundervisning, konkret i samarbejde med KEA, AAU og CBS, At forbedre udeområder og luftkvalitet med planter og vedligeholde dem bidrager til grønnere byer. Produkterne er udviklet indenfor rammerne af cirkulær økonomi, hvor der bl.a. direkte bruges plastbeholdere fra fødevareindustrien frem for at genanvende materialerne. At skabe samarbejde giver Squarely mulighed for at have et bredt netværk, der kan bidrage til andre SDG-virksomheder. 

Billeder: PR/Squarely, MSCI, UN Dispatch

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*